X   Wiadomość
(Wiadomość zostanie automatycznie zamknięta w ciągu 2 sekund)

Witaj Gościu ( Zaloguj | Rejestruj )

 
Reply to this topicStart new topic
> Źródła releasów & Formaty filmów
Źródła releasów & Formaty filmów
Pomógł Ci ten temat ??
Tak [ 5 ] ** [71.43%]
Nie [ 2 ] ** [28.57%]
Łącznie oddanych głosów: 9
Goście nie mogą głosować 
roberto92r
post Mar 16 2010, 02:44 PM
Post #1


Advanced Member
***

Grupa: Admin
Postów: 370
Dołączył: 12-February 09
Użytkownik nr: 139,508
10969948



Źródła Releasów:


FILMY



CAM:

Film nagrany w kinie, za pomocą kamery . Dźwięk pochodzi z wbudowanego w kamerze mikrofonu. Często nagrywany pod pewnym kątem, charakteryzuje się również drżeniem obrazu, specyficznym mruganiem obrazu (ze względu na różny framerate kamery i projektora), słabym kontrastem w ciemnych i bardzo jasnych scenach, widokiem przechodzącej publiczności oraz jej reakcjami - np. śmiech). Wydawany jako VCD lub SVCD.

Workprint:

Wersja robocza filmu, która jakimś cudem "wydostała się" ze studia. Charakteryzuje się bardzo różną jakością obrazu, czasem jest to przechodzony VHS, a czasem cyfrowe źródło obrazu. Film może znacznie odbiegać od wersji końcowej - dobrymi przykładami były WORKPRiNT'y The Hulk, LOTR: Two Towers gdzie brakowalo efektów, lub były nieskończone, jednak zdażają się filmy, które praktycznie nie różnią się od wersji końcowej - najczęsciej brakuje tylko napisów początkowych i końcowych. Ta wersja filmu jest prawie zawsze oznaczona przez nazwę wytwórni i licznik. Wydawany jako VCD lub SVCD.

Telesync (TS):

Źródło obrazu - kamera cyfrowa, tak samo jak w przypadku CAM, jedyną rożnicą jest inne źródło dźwięku - liniowo nagrane z gniazda dla słuchawek, lub podłączone do kinowego systemu audio - eliminuje to zakłócenia pochodzące z otoczenia, ale często dźwięk charakteryzuje się trzaskami, szumem, lub niektóre tony są mocno przesterowane - najczęściej niskie. Wydawany jako VCD lub SVCD.


Screener (SCR):


Rip z promocyjnej kasety VHS rozsyłanej do dziennikarzy, sklepów, wypożyczalni (również do członków Akademii Filmowej przed rozdaniem Oscarów). Tego typu kasety istnieją praktycznie od początków historii VHS, na początku lat 90 zdażały się nawet piraty z tych kaset. Średniej jakości obraz - taki jak przeciętna kaseta VHS, dobry dźwięk stereo, oraz napisy na temat zakazu dystrybucji tej kasety. Jakość w dużej mierze zależy od użytego magnetowidu i karty przechwytującej obraz. Wydawany jako VCD lub SVCD.


VHSrip:

Rip ze sklepowej kasety VHS, najcześciej są to bardzo stare filmy, czasem perełki, nie wydane dotąd na DVD, ale również jakieś bootlegi muzyczne, albo XXX. Wydawany jako VCD lub SVCD, czasami DivX/XViD.


Telecine (TC):

Kopia taśmy filmowej przeznaczona do wyświetlenia w kinie jest kopiowana za pomocą tych samych urządzeń co do masteringu DVD, jednak bez dalszej obróbki cyfrowej - dlatego obraz charakteryzuje się wszystkimi wadami taśmy filmowej - zadrapania, kurz, itd., czasami kolory są zbyt mocno nasycone. Dźwięk coraz częsciej pochodzi z cyfrowych nośników z dźwiekiem DTS przeznaczonych dla kin, dlatego jego jakość jest porównywalna z tym co możecie usłyszeć na DVD. Czasami zdażają sie TELECiNE z nałożonymi napisami - najczęsciej chińskimi lub rosyjskimi. Kiedyś mało popularne, jednak ostatnio popularność tego typu źródła bardzo wzrosła za sprawą rosyjskich i azjatyckich piratów. Najczęściej wydawany jako DivX/XViD.


PDVD

Rip z płyty DVD przygotowanej przez piratów, najczęstszym źródłem obrazu jest TELECiNE (w przeszłości zdażały się również TS). Coraz lepiej przygotowywane - bardzo dobrej jakości obraz, różne ścieżki dźwiękowe (DolbyDigital, a nawet DTS), napisy, menu, czasami nawet jakieś dodatki - trailer, galeria zdjęć.


TVRip, HDTVRip, PDTVRip, DVBRip

Źródłem jest obraz telewizyjny, najczęściej przechwycony strumień MPEG2 telewizji cyfrowej. Jakość zbliżona troche do DVD, jedynie trochę mniejszy bitrate, minimalnie słabsza ostrość, nie zawsze dźwięk przestrzenny.


DVDScreener

Rip z promocyjnej płyty DVD (przeznaczenie takie samo jak w przypadku SCREENER'a), najczęściej obraz nie odbiega mocno od tego co zobaczycie w DVDRip ze sklepowego DVD, jednak jakość długich filmów upakowanych na płycie 4.7 GB pozostawia czasem trochę do życzenia, to samo dotyczy filmów, których obróbka cyfrowa nie była jeszcze ukończona - wyglądają poprostu jak poprawione TELECiNE. Charakteryzuje się napisami na temat legalności i zakazu dystrybucji, czarno-białymi scenami, czasami również licznikiem.


DVDRip

Rip ze sklepowej płyty DVD. Najlepsza możliwa jakość obrazu i dźwięku.



Formaty filmów:


DivX / XviD - DivX to format zaprojektowany dla platform multimedialnych. Używa dwóch kodeków: niskiej szybkości ruchu (low motion) lub wysokiej szybkości ruchu (fast motion). Większość starych filmów kodowana była w 'low motion' i dlatego występują tam problemy z szybkim ruchem. Później została rozwinięta metoda znana jako SBC (Smart Bitrate Control - Inteligentna Kontrala Bitrate), która to w czasie kodowania przełącza się między kodekami dając dużo lepszą jakość. Format jest anamorficzny [co oznacza, że format 16:9 jest zmniejszany do 4:3, ale może być zmieniony z powrotem na format 16:9 podczas odtwarzania], a bitrate i rozdzielczość mogą być dowolne. Większość wersji DivX (ale nie Re-Enc) jest zripowana z DVD i generalnie może zawierać aż do 2 godzin dobrej jakości filmu na 1CD. Istnieją różne kodeki, z których najbardziej popularne są oryginalny DivX3.11a, DivX 4.12 i nowe kodeki XviD.


VCD - VCD to format bazujący na kompresji MPEG-1 ze stałą ilością bitów na sekundę (bitrate) w wysokości 1150kbit/s przy rozdzielczości 352x240 (NTSC). VCD jest generalnie używane przy materiałach słabszej jakości (CAM/TS/TC/Screener (VHS)/TVrip (analogowy)) aby uzyskać mniejsze rozmiary plików i zmieścić tak dużo jak się da na jednej płytce. Zarówno VCD jak i SVCD są mierzone za pomocą minut a nie megabajtów i dlatego plik mpeg może się zdawać większy niż pojemność płytki, ale w rzeczywistości można zmieścić 74 minuty filmu na płytce CDR74.


SVCD - SVCD bazuje na kompresji MPEG-2 (tak jak DVD), co pozwala na zmienną ilość bitów na sekundę (bitrate), aż do 2500kbit/s przy rozdzielczości 480x480 (NTSC), która jest potem zmieniana na format ekranu 4:3 w czasie odtwarzania. Ze względu na zmienny bitrate, długość filmu jaką można zmieścić na jednym CDR nie jest stała, ale zwykle kształtuje się między 35 a 60 minutami. Dla uzyskania lepszej jakości SVCD, dokonując zapisu przy zmiennym bitrate należy używać wielokrotnych przebiegów ('passes'). Zajmuje to więcej czasu ale obraz w efekcie jest znacznie czystszy.


XVCD/XSVCD - Są to po prostu VCD/SVCD, które są niezgodne ze standardem. Formaty te obsługują dużo wyższe rozdzielczości i bitrate, ale tylko niektóre programy pozwalają je odtworzyć. X(S)VCD są całkowicie niestandardowe i wykorzystywane do domowego 'ripowania' przez ludzi, którzy nie zamierzają ich opublikować.


RealMedia (RM) / ASF / nAVI - Są to bardzo małe pliki, których nie warto kompresować. ASF to jakby przodek DivX, a RM jest wciąż używane do odtwarzania strumieniowego i przez ludzi na modemach. nAVI to zhackowany DivX rzadko obecnie stosowany. Te formaty obsługiwane są tylko przez komputery, nie mogą być odtwarzane przez odtwarzacze stacjonarne.


CVD - CVD jest połączeniem formatów VCD i SVCD i może być odtwarzany na większości stacjonarnych DVD. Obsługuje taki sam bitrate jak MPEG-2, ale używa rozdzielczości 352x480 (NTSC), jako, że rozdzielczość pozioma jest ogólnie mniej ważna. Aktualnie żadne grupy nie wypuszczają filmów w formacie CVD.


DVD-R - Jeden z formatów zapisu płyt DVD, który zdaje się być najbardziej popularny (spośród DVD-RAM, DVD-R i DVD+R). Mieści 4.7GB na jednej stronie, choć istnieją także dwustronne płytki, mogące pomieścić prawie 10GB. Filmy SVCD MPEG-2 muszą być skonwertowane przed wypaleniem na DVD-R żeby mogły być prawidłowo odtworzone. Skopiowanie DVD na DVD-R jest możliwe, ale czasami trzeba zrezygnować z niektórych dodatków czy języków, aby dało się zmieścić w 4.7GB.


MiniDVD - MiniDVD / cDVD jest tym samym formatem co DVD, ale na standardowym nośniku CDR / CDRW. Z powodu dużej rozdzielczości bądź bitrate'u, na płytce mieści się 18-21 min. materiału filmowego. Format jest kompatybilny tylko z kilkoma odtwarzaczami.


OZNACZENIA RELEASóW:


NUKED- kopia wypuszczonego filmu posiada błędy, lub grupa która go wydała złamała zasady panujące na scenie. Jeśli release otrzymał nuke'a przykładowo na skutek błędnie zsynchronizowanego dźwięku w stosunku do obrazu to zazwyczaj pojawia się FIX, który po uruchomieniu niweluje zaistniały defekt. Przykładowe rodzaje nuków.
- oversized - release zajmuje zbyt dużo miejsca na skutek czego nie mieści się na żadnym ze standardowych nośników danych (CDR - 700MB, DVD-R - 4.7 GB).
- blurred.line - zamazana linia znajdująca się przykładowo w dolnej części ekranu.
- watermark - na obrazie znajduje się logo (przykładowo znaczek kina, w którym danym film jest wyświetlany).
- cbr.audio - plik z dźwiękiem CBR posiada pełen strumień kodowany ze stałym bitrate (jakość dźwięku lepsza, ale rozmiar pliku większy).
- out.of.sync - dźwięk jest niepoprawnie zsynchronizowany w stosunku do obrazu.
- no.ivtc - brak usunięcia zdublowanych klatek (przykładowo, co piąta klatka jest duplikatem poprzedniej - usunięcie duplikatów powoduje zmianę wyświetlanych klatek na sekundę z 29.97 na 23.976).
- mislabeled TS/CAM - release wydany przykładowo pod nazwą DVDscr, który okazuję się być wersją TS czy też CAM.
- blended.fields - niektóre obszary obrazu są "zmiksowanymi" klatkami filmu, które następują kolejno po sobie (efekt ducha).
- invalid.proper - wadliwy proper, czyli błędnie poprawiona wersja releasu, który zawierał błędy.
- bad.ivtc - nuke na skutek nieprawidłowego procesu konwersji szybkości wyświetlanych klatek.

- bad.resolution - błędnie dobrana rozdzielczość dla zripowanego obrazu.
- bad.cam.angle- obraz zarejestrowany pod niewłaściwym kątem.
- bad.framerate - nieprawidłowo ustawiona liczba klatek wyświetlanych na sekundę, bądź pominięcie niektórych klatek.
- bad.cropp - nieprawidłowe usunięcie czarnych pasków lub brak ich usunięcia.
- bad.ar - nieprawidłowe proporcje obrazu (przykładowo koło ma kształt elipsy).

PROPER - poprawiona wersja releasu, który już się pojawił, ale zawierał błędy.

REPACK - grupa, która wydała release zauważyła w nim błąd i postanowiła wydać poprawioną wersję.
LIMITED - w ten sposób oznacza się kopię filmu wyświetlanego w małej ilości kin lub wydanego na DVD w wersji limitowanej.

DC (director's cut) - jest to wersja reżyserka filmu.

SE (special edition) - jest to edycja specjalna danego tytułu (przykładowo może posiadać dodatkowe sceny; komentarze do scen; rozmowy z aktorami, reżyserem, kaskaderami itd.)

UNRATED - wersja nieocenzurowana.

STV (Straight To Video) - skrótem tym oznaczane są filmy, które swoją premierę mają na płytach DVD bądź kasetach VHS. Filmy takie nie są wyświetlane w kinach.

REENCODE - rekompresja (na przykład do formatu DivX bądź XviD) releasu grupy, która go wypuściła (często rekompresji poddawane są releasy CAM, TS).

DUPE - zdublowany release filmu, który już się pojawił.

SUBBED - kopia filmu z napisami naniesionymi na obraz.

UNSUBBED - kopia filmu bez naniesionych na obraz napisów.

INTERNAL - kopia filmu do użytku wewnątrz grupy ripującej. Oznaczenie to jest stosowane między innymi w przypadku wypuszczenia kopii starszego filmu (aby nie zostać oskarżonym o naśladownictwo innych grup, który owy film już wypuściły), gdy jakość wypuszczonej kinówki jest bardzo słaba (aby nie obniżyć prestiżu grupy), a także z powodu ilości dostępnych już kopii danego filmu.


FORMATY OBRAZU:

FS (FullScreen) - Format pełnoekranowy, o proporcjach obrazu zbliżonych do 1.33:1 (na okładkach płyt DVD oznaczany jako 4:3). Dzieli się on na dwa rodzaje: Open Matte i Pan&Scan. Open Matte ukazuje większe pole obrazu niż Pan&Scan.

WS (WideScreen) - Jest to format szerokoekranowy o proporcjach rzeczywistych obrazu powyżej 1.33:1. Na okładkach płyt DVD oznaczany jako 16:9 (obraz panoramiczny).
Go to the top of the page
 
+Quote Post
schuldiner
post Mar 16 2010, 06:47 PM
Post #2


Advanced Member
***

Grupa: User
Postów: 77
Dołączył: 19-May 09
Skąd: Polska
Użytkownik nr: 160,344



Normalnie Good JOB oki
Go to the top of the page
 
+Quote Post
post Mar 17 2010, 03:35 PM
Post #3





Grupa:
Postów: 0
Dołączył: --
Użytkownik nr: 0



Dobra robota roberto!!!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Guest_Pudzian93_*
post Mar 29 2010, 10:49 AM
Post #4





Guests






Dobra robota pozdro roberto (IMG:style_emoticons/default/biggrin.gif)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
p@czos
post Mar 6 2011, 04:34 PM
Post #5


Member
**

Grupa: V.I.P
Postów: 27
Dołączył: 24-July 10
Skąd: z daleka
Użytkownik nr: 233,051



A ja dodam jeszcze jeden co ostatnio często występuje

PPVRIP Nazwa od Pay Per View RIP. Kopia z filmu dostępnego w telewizji na zasadzie podobnej do VOD
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
3 użytkownik(ów) przegląda ten temat (3 gości i 0 anonimowych użytkowników)
0 Użytkownicy:

 



Wersja Lo-Fi Aktualny czas: 21st February 2017 - 06:12 AM